1,5 miljoen Nederlanders kopen online tweedehands kleding

Amsterdam, 17-03-2022 – 11% van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar minstens één keer
tweedehands kleding gekocht via een online platform. Dit komt neer op ruim anderhalf miljoen
Nederlanders. Meer dan één op de vijf Nederlanders(22%) is van plan dit in de toekomst te gaan doen.
Dit blijkt uit onderzoek van AnalitiQs | No Ties onder ruim 1.600 Nederlanders.

Marktplaats en Vinted veruit het bekendst
Van alle online platformen waar tweedehands kleding wordt gekocht zijn Marktplaats en Vinted veruit
het bekendst (77 en 70%). De top vijf wordt gecomplementeerd door eBay (41%), Facebook
Marketplace (31%) en Etsy (22%). Eén op de zes is bekend met Zalando Pre-Owned (17%). Verder valt
op dat de merken die zich meer richten op designer- en luxe mode zoals The Next Closet, Miinto en
Designer Vintage aanzienlijk minder bekend zijn bij het grote publiek.

Vooral vrouwen en hoger opgeleiden kopen online tweedehands
In het afgelopen jaar heeft 16% van de vrouwen in Nederland tweedehands kleding gekocht via online
platformen, tegenover 7% van de mannen. Daarnaast valt op dat hoger opgeleiden vaker online
tweedehands kleding kopen dan lager opgeleiden. Van de hoger opgeleide Nederlanders heeft 14% in
het afgelopen jaar online tweedehands kleding gekocht, tegenover 6% van de lager opgeleide
Nederlanders.

Markt online tweedehands kleding verdubbelt
Ruim drie miljoen mensen zijn van plan om in de toekomst online tweedehands kleding te gaan kopen
(22%). Dit zou een verdubbeling van de markt betekenen. Vrouwen zijn dit vaker van plan dan mannen
(30 vs. 14%). Ook hier valt op dat jongere leeftijdsgroepen vaker online tweedehands kleding willen
kopen dan oudere leeftijdsgroepen, en hoger opgeleiden vaker dan lager opgeleiden (27 vs. 15%).

Graag marktonderzoek laten doen? Neem contact op!

Ronald Lenselink

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zoek in deze website