Case: Like & cancel

Situatie

Like & Cancel, een nieuw en actueel thema van Netwerk Mediawijsheid. Met een like wordt een positieve online reactie bedoelt. Maar niet elke online interactie is positief, er worden ook regelmatig negatieve reacties gedeeld. Social media zijn razendsnel en een reactie is snel gegeven. In opdracht van Netwerk Mediawijsheid heeft onderzoeksbureau No Ties onderzoek gedaan naar online kwetsen en buitensluiten. 

Aanpak 

Dit kwantitatieve online onderzoek is in april 2021 uitgevoerd onder een steekproef van n=1.430 Nederlanders van van 15 jaar en ouder. De steekproef is representatief op geslacht, leeftijd, sociale klasse en regio. Voor dit onderzoek is het ISO gecertificeerde panel InVotes van No Ties gebruikt.

Resultaat 

Uit het onderzoek van Netwerk Mediawijsheid, een netwerk van meer dan duizend organisaties die zich inzetten voor mediawijsheid, blijkt dat bijna twee derde van de Nederlanders wel eens ervaart dat iemand online wordt gekwetst. Netwerk Mediawijsheid liet het onderzoek naar online kwetsen en buitensluiten uitvoeren in aanloop naar de Week van de Mediawijsheid 2022. De resultaten van het onderzoek benadrukken de urgentie van aandacht voor het stimuleren van prosociaal gedrag online: 

De belangrijkste resultaten: 

  • Twee derde van de Nederlanders heeft wel eens gezien of ervaren dat iemand online werd gekwetst. 
  • 46 procent van de mensen zegt zelf wel eens iemand online te hebben buitengesloten. 
  • 52 procent spreekt bekenden, familie en vrienden aan op dit online gedrag, waar slechts 21 procent onbekenden hierop aanspreekt.  

Graag marktonderzoek laten doen? Neem contact op!

Ronald Lenselink

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zoek in deze website