Een imago-onderzoek geeft antwoord op de vraag: hoe denken mensen daadwerkelijk over je organisatie, merk of product? Voor potentiële afnemers is het imago essentieel in de oriëntatie- en beslissingsfase. Trekt het ze over de streep om over te gaan tot een aankoop? Of juist niet? Maar je imago heeft ook invloed op bestaande klanten.
Wat is imago?
Onder imago verstaan we de uitstraling of reputatie van een persoon, bedrijf, organisatie of andere groep. Hierbij gaat het om het beeld dat mensen hebben van bijvoorbeeld de organisatie. Het imago kan daarom verschillen van de identiteit van die organisatie.
Er zijn allerlei factoren die het imago beïnvloeden en waar de organisatie invloed op kan hebben, of juist niet. Daardoor kan het werkelijke imago afwijken van het gewenste imago. Het gewenste imago bestaat uit typeringen waarin de organisatie wil uitblinken, ook wel imagowaarden genoemd.
Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Zo doe je imago-onderzoek
Weet je wat jouw imago is en welke invloed dat heeft op (potentiële) klanten? Ben je je bewust van wie de doelgroep daadwerkelijk is? En hoe verhoudt de doelgroep zich tot jouw merkidentiteit? Een imago-onderzoek is de oplossing voor al deze vragen.
No Ties gebruikt bij imago-onderzoek een aantal hoofdonderwerpen om het imago zo volledig mogelijk in kaart te brengen. Bovendien stellen we de vragen voor zowel jouw bedrijf als ook voor concurrenten. Zo krijg je inzicht om de beste concurrentiestrategie te bepalen.
Denk aan de volgende hoofdonderwerpen:
- Naamsbekendheid (top of mind, spontaan en geholpen)
- Inhoudelijke bekendheid (wat doet het bedrijf of product precies?)
- Associaties (spontaan en geholpen)
- Interesse (in welke mate spreekt het bedrijf of product aan?)
- Overweging (in hoeverre overweegt iemand gebruik of aanschaf?)
- Motivaties en drempels (wat helpt klanten en wat juist niet bij de aanschaf?)
No Ties beschikt over meerdere eigen panels, inVotes.nl en Peil.nl, om onderzoek uit te voeren. Hiermee kan een representatief beeld van de Nederlandse samenleving worden gegeven, wat essentieel is om betrouwbare en nauwkeurige resultaten te realiseren. Een imago-onderzoek kan ook worden uitgevoerd op basis van een eigen panel of klantendatabase.
Wat levert een imago-onderzoek op?
Het imago speelt een belangrijke rol in de oriëntatie- en beslissingsfase van potentiële klanten. Maar ook voor bestaande klanten is imago belangrijk.
De resultaten van het imago-onderzoek geven inzicht in hoe je doelgroep echt over je merk of organisatie denkt. Om dat in één oogopslag te zien, geven we de uitkomsten visueel weer op een dashboard. Daarmee zie je bijvoorbeeld welk beeld de doelgroepen van een organisatie hebben, maar ook of die onderling verschillen, afwijken van de verwachte of gewenste situatie en hoe het imago zich verhoudt tot imago’s van concurrenten. Je weet daardoor ook waar je moet verbeteren of finetunen.
Dit kan No Ties voor je betekenen
No Ties is zeer ervaren in het uitvoeren van imago-onderzoeken. Met onze expertise helpen we je om het imago van jouw merk of bedrijf in kaart te brengen en waar nodig te verbeteren. Vanzelfsprekend kunnen we dit onderzoek combineren met andere onderzoeken voor nog meer inzicht. Denk bijvoorbeeld aan een naamsbekendheidsonderzoek of het in kaart brengen van de customer journey. Wil je een imago-onderzoek uitvoeren of meer weten? Neem dan contact met ons op.
Interesse? Neem contact op!
Ronald Lenselink
Gedetailleerd Dienstenoverzicht
Marktonderzoeken
Net Promotor Score (NPS)
Customer Journey
Customer Experience
Klanttevredenheid
Klantloyaliteit meten
Klant Feedback
Naamsbekendheidonderzoek
Positionering
Imago onderzoek
Behoefte onderzoek
Koopgedrag
Communicatie
Merk
Concept-en Pretest
Campagne Effectmeting
Sponsor Effectmeting
Brand Equity
Reputatie
Propositie
Gebruik
Prijsstelling
Product Ontwikkeling
Product Innovatie
Brand Health
Stakeholder
User Experience
Doelgroep
Concurrentie
Haalbaarheid
Instant Feedback
Voice of the Customer
Panels
Panelmanagement
Marketing Dashboards
Marketing Data Science
Sentiment
Up & Cross-sell
Customer Journey
eNPS
Sales Excellence
Marketing Mix Modelling