Hoe scoor je in vergelijking met je concurrenten? Of eigenlijk: waar plaats je je zelf als organisatie ten opzichte van de concurrentie? Daarvoor gebruiken wij positioneringsonderzoek. Met dit onderzoek ontdek je wat de positie in de markt is van jouw organisatie of merk, en hoe je je kunt onderscheiden van de rest. Deze positionering speelt namelijk een vrij onbewuste maar grote rol bij de keuzes die consumenten maken.
Wat is positionering?
Positionering is de positie die een organisatie of merk wil innemen in de perceptie bij zijn doelgroep(en), ten opzichte van andere organisaties en merken. Je benadrukt daarbij bepaalde aspecten van de merkidentiteit. Een voorbeeld is een positionering op laagste prijs, of allerbeste service.
Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Waarom een positioneringsonderzoek?
Een positioneringsonderzoek geeft inzicht in je positie in de markt. Daarmee krijg je:
- Inzicht in je concurrentiepositie;
- Inzicht in jouw sterke en zwakke punten binnen jouw positionering;
- Inzicht in de perceptie van jouw doelgroep(en);
- Inzicht in de verschillen tussen de gewenste en werkelijke positionering;
- Praktische handvatten om de beeldvorming bij te sturen.
Positionering en positioneringsonderzoek staat meestal niet op zichzelf. Er zijn raakvlakken met bijvoorbeeld imago-onderzoek, merkonderzoek, naamsbekendheidonderzoek, reputatie- en propositieonderzoek. Voor een volledig beeld combineert No Ties vaak meerdere soorten onderzoek.
Zo doe je een positioneringsonderzoek
Net als bij alle andere soorten onderzoek die we uitvoeren, hanteren we een gestructureerde aanpak:
- Stap 1: De kick-off waarin we de doelstellingen en het plan van aanpak definiƫren;
- Stap 2: Het daadwerkelijke onderzoek;
- Stap 3: Rapportage, conclusies en aanbevelingen;
- Stap 4: Toepassing, volgende stappen en verbeteringen.
Dit kan No Ties voor je betekenen
Wil je weten of je in de ogen van jouw doelgroep de positie inneemt die je wilt? En zien waar je staat in vergelijking met concurrenten, zodat je dat gericht kunt verbeteren? No Ties helpt je graag met een positioneringsonderzoek. Bovendien adviseren we je over welk onderzoek of welke combinatie van onderzoeken wij jouw vragen het beste kunnen beantwoorden.
Interesse in de mogelijkheden? Neem contact met ons op of bekijk de andere vormen van marktonderzoek.
Interesse? Neem contact op!

Ronald Lenselink
Gedetailleerd Dienstenoverzicht
Marktonderzoeken
Net Promotor Score (NPS)
Customer Journey
Customer Experience
Klanttevredenheid
Klantloyaliteit meten
Klant Feedback
Naamsbekendheidonderzoek
Positionering
Imago onderzoek
Behoefte onderzoek
Koopgedrag
Communicatie
Merk
Concept-en Pretest
Campagne Effectmeting
Sponsor Effectmeting
Brand Equity
Reputatie
Propositie
Gebruik
Prijsstelling
Product Ontwikkeling
Product Innovatie
Brand Health
Stakeholder
User Experience
Doelgroep
Concurrentie
Haalbaarheid
Instant Feedback
Voice of the Customer
Panels
Panelmanagement
Marketing Dashboards
Marketing Data Science
Sentiment
Up & Cross-sell
Customer Journey
eNPS
Sales Excellence
Marketing Mix Modelling