Onderzoek naamsbekendheid

Door hoge naamsbekendheid kiezen potentiële klanten eerder voor jouw organisatie.

Naamsbekendheidonderzoek 

Een naamsbekendheidonderzoek is een van de belangrijkste marktonderzoeken. Je brengt er de huidige naamsbekendheid én die van je concurrenten mee in kaart. Zo weet je of je doelgroep ook daadwerkelijk aan jou denkt. Volgens het AIDA marketing model moet een merk namelijk eerst attentie of aandacht (Attention/Awareness) van de potentiële klant trekken. Om voor jouw merk te kiezen moeten potentiële klanten tenslotte wel van het bestaan afweten. En een hoge naamsbekendheid zorgt ervoor dat potentiële klanten eerder voor jouw organisatie kiezen dan voor een minder bekend bedrijf.

Zo onderzoek je naamsbekendheid  

Een naamsbekendheidonderzoek van je organisatie en je concurrenten kan uit verschillende onderdelen bestaan:  

  • Top of Mind (welk bedrijf, product of merk noemt iemand als eerste?)
  • Spontane naamsbekendheid (hoe vaak wordt de naam spontaan genoemd?)
  • Geholpen naamsbekendheid (hoe vaak wordt de naam herkend?)
  • Bron van de bekendheid (waar kent iemand de naam van?)
  • Inhoudelijke bekendheid (wat weet iemand over de naam?)

Vaak wordt de naamsbekendheid van een merk in onderzoek gecombineerd met andere soorten onderzoek. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een campagne-effectmeting. Een doel van een campagne kan zijn om je naamsbekendheid te vergroten, van je eigen organisatie of van een bepaald merk. Voor de start van je campagne doe je een nulmeting en na afloop van de campagne meet je de naamsbekendheid opnieuw. Zo wordt het (inhoudelijke) effect van de campagne inzichtelijk en kun je de resultaten gebruiken bij de opzet van nieuwe campagnes.

Daarnaast wordt naamsbekendheid ook vaak gebruikt in combinatie met een imago-onderzoek. Je wilt meestal niet alleen je naamsbekendheid meten en verbeteren, maar ook je imago, oftewel het beeld dat (potentiële) klanten van je hebben.

Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat levert een naamsbekendheidonderzoek op? 

Door naamsbekendheidsonderzoek weet je of de naamsbekendheid hoog genoeg is. Zo nee, dan vergroot je die met bijvoorbeeld reclame. En als de doelgroep je wel (van naam) kent, weten ze misschien onvoldoende wat je organisatie doet. Dan valt daar nog wat te verbeteren.

Standaard ontvang je van ons een dataset en toegang tot je persoonlijke online dashboard. Tevens kunnen de resultaten uit het naamsbekendheidonderzoek worden weergegeven in een PowerPoint rapportage, inclusief conclusies en aanbevelingen die je meteen kunt implementeren.  

Dit kan No Ties voor je betekenen

No Ties helpt je graag je naamsbekendheid te meten en verbeteren, eventueel in combinatie met ander onderzoek zodat er diepere inzichten ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan reclame-effect onderzoek, imago onderzoek of customer journey mapping.

Heb je hulp nodig met marketing analytics of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.

Offerte aanvragen

Interesse? Neem contact op!

Ronald Lenselink

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gedetailleerd Dienstenoverzicht

Marktonderzoeken

Imago onderzoek
Behoefte onderzoek

Koopgedrag
Communicatie
Merk
Concept-en Pretest
Campagne Effectmeting
Sponsor Effectmeting

Brand Equity
Reputatie
Propositie
Gebruik
Prijsstelling
Product Ontwikkeling
Product Innovatie
Brand Health

Stakeholder
User Experience
Doelgroep
Concurrentie
Haalbaarheid
Instant Feedback
Voice of the Customer

Panels

Panelmanagement

Marketing Dashboards

Marketing Data Science

Sentiment
Up & Cross-sell
Customer Journey
eNPS
Sales Excellence
Marketing Mix Modelling

Zoek in deze website