Naamsbekendheidonderzoek

Bij een hoge naamsbekendheid overwegen potentiële klanten je organisatie en producten of diensten.

Naamsbekendheidonderzoek 

Een naamsbekendheidonderzoek, het is een van de belangrijkste marktonderzoeken in de marketing. De huidige naamsbekendheid én die van je  concurrenten wordt namelijk in kaart gebracht. Hiermee kom je erachter of de doelgroep ook daadwerkelijk aan jou denkt. Een hoge naamsbekendheid zorgt ervoor dat potentiële klanten je organisatie en producten of diensten kunnen overwegen. Het product dat je aanbiedt kan veel beter zijn de producten van concurrenten, maar dan moet de doelgroep wel van het bestaan afweten. Wanneer dat niet geval is, zullen ze toch kiezen voor de concurrent met – wellicht – een lagere kwaliteit product. In dat geval is het zaak om je naamsbekendheid te vergroten. 

Naamsbekendheidonderzoek voorbeeld 

Een goed voorbeeld van een naamsbekendheidonderzoek is een campagne-effectmeting. Een doel van een dergelijk meting kan zijn om je naamsbekendheid te vergroten. Voor de start van je campagne wordt een nulmeting uitgevoerd waarmee we de naamsbekendheid op dat moment meten. Na afloop van de campagne meten we de naamsbekendheid opnieuw. Zo wordt het effect van de campagne inzichtelijk en kunnen de resultaten gebruikt worden bij de opzet van nieuwe campagnes. Een naamsbekendheidonderzoek van je organisatie en je concurrenten bestaat uit verschillende onderdelen:  

  • Top of Mind
  • Spontane naamsbekendheid
  • Geholpen naamsbekendheid
  • Bron van de bekendheid
  • Inhoudelijke bekendheid

In veel gevallen voeren we het naamsbekendheidonderzoek uit in combinatie met een imago-onderzoek. Naast het vergroten van je naamsbekendheid zorgt een imago-onderzoek er ook voor dat je (o.a.) ook de oriëntatie- en beslissingsfase kan verbeteren. 

Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wat levert een naamsbekendheidonderzoek op? 

Het meten van de naamsbekendheid geeft je uiteindelijk de inzichten om daar waar nodig te finetunen. Is de naamsbekendheid wel hoog genoeg? Als het antwoord ‘nee’ is, dan is het zaak meer reclame te gaan maken om daarmee de naamsbekendheid te vergroten. En als de doelgroep je wel (van naam) kent, weten ze dan ook wat het bedrijf precies doet? Als dit niet het geval is dan is het zaak om je boodschap beter en/of anders te formuleren. De antwoorden op deze en andere vragen zullen helpen om de naamsbekendheid van je organisatie te vergroten en te verbeteren.  

Standaard ontvang je van ons een dataset en toegang tot je persoonlijke online dashboard. Tevens kunnen de resultaten uit het naamsbekendheidonderzoek worden weergegeven in een visueel rapport, inclusief conclusies en aanbevelingen die je meteen kunt implementeren.  

Wat No Ties hierin kan betekenen? 

Is je Net Promoter Score (NPS) bekend en wil je graag verder onderzoek doen? Ook dat zit in het portfolio van No Ties. Denk aan een datagedreven onderzoek naar de naamsbekendheid, klanttevredenheid, customer journey/experience of de merkpositionering van je organisatie.   

Offerte aanvragen

Interesse? Neem contact op!

Ronald Lenselink

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gedetailleerd Dienstenoverzicht

Marktonderzoeken

Net Promotor Score (NPS)
Customer Journey
Customer Experience
Klanttevredenheid
Klantloyaliteit
Klant Feedback
Naamsbekendheidonderzoek
Positionering

Imago onderzoek
Behoefte onderzoek

Koopgedrag
Communicatie
Merk
Concept-en Pretest
Campagne Effectmeting
Sponsor Effectmeting

Brand Equity
Reputatie
Propositie
Gebruik
Prijsstelling
Product Ontwikkeling
Product Innovatie
Brand Health

Stakeholder
User Experience
Doelgroep
Concurrentie
Haalbaarheid
Instant Feedback
Voice of the Customer

Panels

Panelmanagement

Marketing Dashboards

Marketing Data Science

Sentiment
Up & Cross-sell
Customer Journey
eNPS
Sales Excellence
Marketing Mix Modelling

Zoek in deze website