Wat is een behoefte onderzoek?
Ben je van plan om een nieuw product in de markt zetten? En wil je weten wat de klantbehoefte is? Of wil je juist weten hoe je klanten op de huidige producten of diensten reageren? Een behoefte onderzoek geeft antwoord op deze vragen. Met de resultaten van dit behoefte onderzoek kom je erachter of je dienst of product aansluit bij je huidige of toekomstige doelgroep. En wat je moet doen indien de klantbehoefte er niet is.
Hoe wordt een behoefte onderzoek uitgevoerd?
No Ties start bij voorkeur altijd met een kick off om vast stellen welke hoofd- en deelvragen er beantwoord moeten gaan worden in het behoefte onderzoek. Op basis hiervan wordt samen met de klant een online vragenlijst opgesteld. Om de klantbehoefte zo goed als mogelijk in kaart te brengen maakt No Ties onder andere gebruik van de volgende vragen:
- Concept tonen (m.b.v. tekst, afbeeldingen en/of video’s);
- Associaties bevragen (wat is de eerste reactie van consumenten?);
- Interesse en overweging (in welke mate is er klantbehoefte?);
- Motivaties en drempels (waarom overweegt men wel en waarom niet?);
- Doelgroep vaststellen (geslacht, leeftijd, opleiding, beroep, huishoudsamenstelling etc.).
Naast de hiervoor getoonde vragen maakt No Ties ook regelmatig gebruik van specifieke methodieken zoals conjoint analyses en prijsmeters om de klantbehoefte in kaart te brengen. Een conjoint analyse betreft een bepaald product (een stimulus) en een concept. Deze worden samengevoegd (letterlijk: conjoint). Verschillende producteigenschappen vormen samen een product. Met behulp van conjoint analysis kan worden bepaald welke attributen voor de consument het meest van belang zijn. Dit kan op drie manieren: ranking-based, rating-based of choice-based. De prijsmeter methode (ook wel: methode van Westendorp) is ontwikkeld om de waardeperceptie van producten en diensten te meten vanuit het oogpunt van de consument of afnemer. Met de methode is het mogelijk om de prijselasticiteit van een product of dienst te bepalen en de omzet te voorspellen bij verschillende prijsniveaus.
Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Wat levert een behoefte onderzoek op?
Het behoefte onderzoek help je om inzichten te verkrijgen, zekerheid te bieden en potentiële partners te overtuigen van de potentie van je nieuwe product of dienst. Daarnaast geeft het je inzicht in de beste manier van positioneren ten opzichte van de markt en de concurrentie.
Standaard ontvang je van ons een dataset en toegang tot je persoonlijke online dashboard. Tevens kunnen de resultaten uit het behoefte onderzoek worden weergegeven in een visueel rapport, inclusief conclusies en aanbevelingen die je meteen kunt implementeren.
Wat No Ties hierin kan betekenen?
Heb je de klantbehoefte al vastgesteld door middel van behoefte onderzoek en wil je graag verder onderzoek doen? Ook dat zit in het portfolio van No Ties. Denk aan een datagedreven onderzoek naar de naamsbekendheid, klanttevredenheid, customer journey/experience of imago van je product of dienst.
Offerte aanvragenInteresse? Neem contact op!
Ronald Lenselink
Gedetailleerd Dienstenoverzicht
Marktonderzoeken
Net Promotor Score (NPS)
Customer Journey
Customer Experience
Klanttevredenheid
Klantloyaliteit meten
Klant Feedback
Naamsbekendheidonderzoek
Positionering
Imago onderzoek
Behoefte onderzoek
Koopgedrag
Communicatie
Merk
Concept-en Pretest
Campagne Effectmeting
Sponsor Effectmeting
Brand Equity
Reputatie
Propositie
Gebruik
Prijsstelling
Product Ontwikkeling
Product Innovatie
Brand Health
Stakeholder
User Experience
Doelgroep
Concurrentie
Haalbaarheid
Instant Feedback
Voice of the Customer
Panels
Panelmanagement
Marketing Dashboards
Marketing Data Science
Sentiment
Up & Cross-sell
Customer Journey
eNPS
Sales Excellence
Marketing Mix Modelling