Een campagne effectmeting is één van de verschillende soorten communicatieonderzoek. Als organisatie communiceer je doorlopend met je doelgroep. Denk aan je website, nieuwsbrieven die je naar klanten stuurt, bepaalde mailingen, maar ook de klantenservice. Je kan daar ook nog een schep bovenop doen, bijvoorbeeld omdat je een nieuw merk of product lanceert. Dat doe je met een specifieke campagne. Campagne effectmetingen worden tijdens of na een campagne uitgevoerd om het effect van de campagne op bepaalde KPI’s te meten. Daarmee zie je of de doelstellingen van de campagne zijn behaald.
Wat is een campagne?
Een campagne is gerichte communicatie gedurende een specifieke periode, over een bepaald onderwerp. Je doelstelling met de campagne, en dus het onderwerp, kan verschillend zijn. Bij een nieuw merk richt je je bijvoorbeeld in eerste instantie op awareness. Je (potentiële) klanten moeten tenslotte van het bestaan weten. Later ligt de focus meer op activatie, waarbij je de klant aanspoort om het product daadwerkelijk aan te schaffen. Andere mogelijke doelen zijn klantretentie (een klant langere tijd aan je binden), winback (een verloren klant terugwinnen) en cross-sell (bestaande klanten meer producten laten afnemen).
Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Waarom een campagne effectmeting?
Als je een campagne doet, wil je natuurlijk wel de beoogde resultaten behalen. Om dat te onderzoeken, doe je een campagne effectmeting. Zo weet je ook of de investeringen voor het gewenste resultaat hebben gezorgd. Bovendien is dit de perfecte manier om te leren. Als het effect goed onderzoekt wordt, zie je waar jouw doelgroep wel en niet goed op reageert en welke boodschappen, kanalen en andere variabelen veel of juist weinig invloed hebben. Door deze inzichten in je volgende campagne toe te passen, zal die nog succesvoller zijn.
Wat onderzoek je met een campagne effectmeting?
Een campagne effectmeting geeft je inzicht in de effectiviteit van de campagne, waardoor je optimaal kunt sturen op de campagne-inzet. Dat is natuurlijk nogal breed, wordt het effect op bepaalde KPI’s gemeten. Daarmee kun je diverse onderzoeksvragen beantwoorden, zoals:
- Bereikt de campagne de juiste doelgroep?
- Hoe wordt de campagne gewaardeerd?
- Komt de boodschap over?
- Wat is het effect van de campagne op je doelgroep in kennis, houding en gedrag?
- Welke KPI’s worden beïnvloed door de campagne?
- Welke onderdelen van de campagne waren succesvol en welke niet?
- Hoe moeten er worden bijgestuurd voor een nog succesvollere volgende campagne?
Om het daadwerkelijke effect te meten, maak je bij een campagne effectmeting vaak gebruik van een pre-test en een post-test. Dat wil zeggen dat je een meting doet voordat je de campagne start, en achteraf. Ook exposed en non-exposed is een optie. Daarbij vergelijk je mensen die de campagne wel en die de campagne niet hebben gezien.
Zo doe je een campagne effectmeting
Net als bij alle andere soorten onderzoek die we uitvoeren, hanteren we een gestructureerde aanpak:
- Stap 1: De kick-off waarin we doelstellingen en plan van aanpak definiëren
- Stap 2: Het daadwerkelijke onderzoek
- Stap 3: Rapportage, conclusies en aanbevelingen
- Stap 4: Toepassing, vervolgstappen en verbeteringen
Bekijk hier het uitgebreide stappenplan.
Dit kan No Ties voor je betekenen
Wil je weten of jouw campagne(s) de beoogde effecten realiseren? No Ties helpt je graag met een campagne effectmeting. Bovendien adviseren wij graag met welk onderzoek of welke combinatie van onderzoeken wij jouw vragen het beste kunnen beantwoorden.
Meer weten over communicatieonderzoek of interesse in de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.
Interesse? Neem contact op!
Ronald Lenselink
Gedetailleerd Dienstenoverzicht
Marktonderzoeken
Net Promotor Score (NPS)
Customer Journey
Customer Experience
Klanttevredenheid
Klantloyaliteit meten
Klant Feedback
Naamsbekendheidonderzoek
Positionering
Imago onderzoek
Behoefte onderzoek
Koopgedrag
Communicatie
Merk
Concept-en Pretest
Campagne Effectmeting
Sponsor Effectmeting
Brand Equity
Reputatie
Propositie
Gebruik
Prijsstelling
Product Ontwikkeling
Product Innovatie
Brand Health
Stakeholder
User Experience
Doelgroep
Concurrentie
Haalbaarheid
Instant Feedback
Voice of the Customer
Panels
Panelmanagement
Marketing Dashboards
Marketing Data Science
Sentiment
Up & Cross-sell
Customer Journey
eNPS
Sales Excellence
Marketing Mix Modelling