Amsterdam, 13-01-2022 – Een op de drie Nederlanders (32%) is in het afgelopen jaar benaderd door bedrijven, recruiters of uitzendbureaus. 4% wordt zelfs dagelijks benaderd. Dit komt neer op bijna 500.000 Nederlanders. Vooral mensen in de industrie & nijverheid en kennisintensieve dienstverlening worden vaak dagelijks benaderd. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek van No Ties onder bijna 2.000 Nederlanders.
Randstad meest actieve uitzendbureau
De meeste Nederlanders geven aan benaderd te zijn door Randstad (22%). Ook Tempo-Team en YoungCapital (beide 19%) scoren relatief hoog met een gedeelde tweede plaats. De top 5 wordt gecomplementeerd door Maandag (15%) en Yacht (14%). Bijna één op de vijf (19%) zegt door een specifiek bedrijf zelf benaderd te zijn.
Vooral jongeren benaderd door uitzendbureaus
In het afgelopen jaar zijn jongeren vaker benaderd door uitzendbureaus dan ouderen. Zo is bijvoorbeeld 56% van de 18- tot 34-jarigen in het afgelopen jaar benaderd, tegenover 31% van de 35- tot 64-jarigen. Daarnaast valt op dat van de 65-plussers, waarvan de meeste inmiddels
pensioengerechtigd zijn, toch nog 8% in het afgelopen jaar benaderd is. Als we naar geslacht kijken dan blijkt dat mannen (38%) vaker benaderd zijn dan vrouwen (27%).
1,5 miljoen Nederlanders vaker benaderd sinds corona
Van de mensen die in het afgelopen jaar zijn benaderd door een uitzendbureau, wordt 33% vaker benaderd sinds het uitbreken van de coronacrisis. Dit komt neer op 1.470.000 Nederlanders. Vooral in de handelsbranche (46%) en het onderwijs (40%) wordt men sinds corona vaker benaderd door uitzendbureaus.
Lees hier andere publicaties van het onderzoek:
ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen)
Werf&
Flexnieuws
Flexmarkt