Case: Nederlandse consument steeds kritischer op online leveringen

Situatie 

In aanloop naar Black Friday liet DS Smith in meerdere landen onderzoek doen naar de ervaring van consumenten met verpakkingen van hun online bestellingen. Massale kortingen rondom het evenement, dat in 2021 plaatsvond, zouden naar verwachting wederom tot grote hoeveelheden bezorgingen leiden. No Ties onderzocht in opdracht van DS Smith de ervaringen en wensen van Nederlandse consumenten met betrekking tot online leveringen. Uit dit onderzoek blijkt dat zij hier steeds kritischer op worden en behoefte hebben aan verpakkingen die zo min mogelijk milieubelastend zijn.  

Aanpak

Dit kwantitatieve online onderzoek is in november 2021 uitgevoerd onder een steekproef van n=1.000 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder. De steekproef is representatief op geslacht, leeftijd, opleiding en regio. Voor dit onderzoek is het ISO gecertificeerde panel InVotes van No Ties gebruikt. 

In samenwerking met de klant is een methodologisch verantwoorde vragenlijst opgesteld met daarin vragen die betrekking hebben op de volgende deelonderwerpen: bestelgedrag, retourgedrag en het belang van duurzaamheid, compleetheid, materiaal, vormgeving en gemak van ontvangen verpakkingen.  

Resultaat

Onderstaand enkele van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek: 

  • Een duidelijke meerderheid van de Nederlanders (57%) geeft aan minder of zelfs helemaal niet meer online bij een bedrijf te bestellen na een product beschadigd te hebben ontvangen.
  • Nederlanders lijken een stuk minder vergevingsgezind dan gemiddeld: van de ondervraagde consumenten in Frankrijk, Duitsland, ItaliĆ«, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk overweegt 40% minder of helemaal nooit meer een merk online te bestellen na een product beschadigd te hebben ontvangen.
  • Meer dan de helft van alle consumenten ontvangt ieder jaar wel een beschadigde verpakking, productverpakking of product.
  • Driekwart van de ondervraagden heeft een voorkeur voor verpakkingen die 100% gerecycled kunnen worden. Een kwart van de respondenten geeft zelfs aan niet meer bij een winkel online te bestellen als het verpakkingsmateriaal moeilijk recyclebaar is.
  • 89% zegt een voorkeur te hebben voor papier en kartonnen verpakkingen, en 72% wilt zo min mogelijk plastic verpakkingsmateriaal ontvangen.

De resultaten van het onderzoek zijn vermeld op diverse online en offline nieuwskanalen. Enkele voorbeelden hiervan zijn Twinkle en FONK Magazine. DS Smith heeft als doelstelling om de optimale verpakking te ontwerpen. Daarbij gaat het vooral om verpakkingen die producten beschermen, een geweldige uitpakkingservaring bieden en zo min mogelijk milieubelastend zijn.

Graag marktonderzoek laten doen? Neem contact op!

Ronald Lenselink

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zoek in deze website