Case: Menstruatie-armoede onder meisjes en jonge vrouwen

Situatie 

In Nederland zijn er steeds meer meisjes en jonge vrouwen die te maken hebben met menstruatie-armoede. Van menstruatie-armoede wordt gesproken wanneer iemand geen geld heeft om de middelen te kopen die nodig zijn om een menstruatie zelfverzekerd én hygiënisch door te komen. No Ties onderzocht in opdracht van Always de mate van menstruatie-armoede in Nederland. Uit dit onderzoek onder vrouwen tussen 12 en 25 jaar blijkt dat het probleem in Nederland veel voorkomt en zelfs toeneemt.  

Aanpak

In juli 2020 is het eerste online kwantitatieve onderzoek uitgevoerd naar menstruatie-armoede. Dit onderzoek werd gehouden onder een groep van 1.062 vrouwen in de leeftijdscategorie 12-25 jaar. In september 2021 is hetzelfde onderzoek nogmaals uitgevoerd, maar dan onder 1.282 vrouwen. De groepen vrouwen zijn onderverdeeld in 3 leeftijdsgroepen van 12-16 jaar, 17-21 jaar en 22-25 jaar oud. In elke groep zaten minimaal 300 vrouwelijke respondenten die aan het onderzoek hebben meegedaan. Voor dit onderzoek is het ISO gecertificeerde panel InVotes van No Ties gebruikt. 

In samenwerking met de klant is een methodologisch verantwoorde vragenlijst opgesteld met daarin vragen die betrekking hebben op de volgende deelonderwerpen: gebruik, gebruiksfrequentie, soorten menstruatieproducten, gevolgen van en communicatie over menstruatie-armoede en de impact van COVID-19 hierop.   

Resultaat

Onderstaand enkele van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek: 

  • In 2021 heeft 1 op de 12 meisjes soms geen geld om menstruatieproducten te kopen, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.
  • 67.000 meisjes hebben sinds de start van de Covid-19 crisis meer moeite om maandverband en tampons te kopen dan daarvoor.
  • Hiervan geeft bijna 40% aan dat dit komt doordat hun familie de producten niet meer kan betalen.
  • Er wordt makkelijker over gepraat: waar in 2020 één op de negen aangaf niet over hun menstruatie te durven spreken, is dat inmiddels één op de tien.
  • Toch blijft praten erover een obstakel: ruim één op de drie zegt soms school of een sociale afspraak af omdat zij ongesteld is

De resultaten van het onderzoek zijn vermeld op diverse online en offline nieuwskanalen. Hiermee probeert Always meer aandacht creëren voor het initiatief #stopmenstruatiearmoede. In 2020 is zij gestart met dit initiatief en werden meer dan 500.000 producten gedoneerd. Dit najaar doneert Always opnieuw producten aan Voedselbanken Nederland en Kinderhulp.  

Graag marktonderzoek laten doen? Neem contact op!

Ronald Lenselink

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zoek in deze website