Communicatieonderzoek

Welk effect heeft jouw communicatie bij jouw doelgroep?

Als organisatie wil je de juiste zaken op de juiste manier communiceren. Dat doe je bijvoorbeeld om de band met je klanten te versterken, het vertrouwen in je organisatie te vergroten of de loyaliteit te verhogen. Als het goed is, draagt dat immers bij aan de omzet. Maar heeft jouw communicatie eigenlijk wel het effect dat je voor ogen hebt? Om daar achter te komen doe je communicatieonderzoek.

Wat is communicatieonderzoek?

Communicatieonderzoek is eigenlijk heel breed. Veel onderzoek heeft uiteindelijk te maken met de effectiviteit van communiceren. Of het nu gaat om het verhogen van de naamsbekendheid, het versterken van het imago of het toetsen van draagvlak, het doel is meestal om het gedrag van de doelgroep op een positieve manier te beïnvloeden. Afhankelijk van de doelstelling en onderzoeksvraag kan zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek worden uitgevoerd.

Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welke soorten communicatieonderzoek zijn er?

Omdat communicatieonderzoek een breed begrip is, vallen verschillende soorten onderzoek onder deze term. Denk bijvoorbeeld aan:

Vaak maak je bij communicatieonderzoek gebruik van een pre-test en een post-test. Dat wil zeggen een meting voordat de communicatie-uiting verstuurd is, en een meting nadat deze verstuurd is.

Zo doe je communicatieonderzoek

Welk soort communicatieonderzoek je ook doet, de aanpak is op dezelfde manier opgebouwd. Zo worden de volgende stappen doorlopen.

Stap 1: De kick-off

Tijdens de kick-off bepalen we samen het plan van aanpak. Onderwerpen die langskomen zijn: waarom wordt er onderzoek gedaan, wat is de doelstelling, welke vragen dienen beantwoord te worden, wat is de doelgroepen wanneer dient het onderzoek plaats te vinden. Ook wordt er bepaald welk soort onderzoek het meest geschikt is en wordt de scope afgestemd.

Stap 2: Het onderzoek

Pas na een goede voorbereiding gaan we aan de slag met het opstellen van de vragenlijst, scripten en testen we deze, trekken we de steekproef, nodigen we de respondenten voor het onderzoek uit en verzamelen we de resultaten.

Stap 3: Rapportage, conclusies en aanbevelingen

Vanuit de verzamelde gegevens zorgen we voor inzicht. In ieder geval krijgt de klant toegang tot een persoonlijk, beveiligd online dashboard. Via dit portaal kan live de voortgang van het veldwerk worden gevolgd. Behalve rechte tellingen kan men hier ook zelf de nodige analyses maken. Daarnaast levert No Ties indien wenselijk ook uitgebreide rapporten inclusief inzichten, conclusies en aanbevelingen.

Stap 4: Toepassing, next steps en verbeteringen

Nu zichtbaar is welke effecten de communicatie heeft, weet je ook waar je eventueel bij moet sturen. Je kunt deze inzichten ook gebruiken voor je bredere communicatiestrategie, waarin je bepaalt wie je doelgroep is, welke boodschap je wilt overbrengen en welke communicatiemiddelen je wilt inzetten.

Gestructureerde aanpak met behulp van communicatiemodellen

Zowel het onderzoek zelf als ook het verbeteradvies pakken we gestructureerd aan. Zo maken we gebruik van verschillende communicatiemodellen. Eén van de meest bekende communicatiemodellen is het klassieke AIDA-model, dat de vier stappen van het beslissingsproces van een consument weergeeft. Maar ook het Communicatiemodel van Lasswell en andere relevante modellen worden door ons gebruikt om praktische handvatten te geven.

Dit kan No Ties voor je betekenen

Wil je meer inzicht in de effecten van jouw communicatie(strategie)? Dan ben je bij No Ties aan het juiste adres. Wij adviseren je graag over welk onderzoek of welke combinatie van onderzoeken wij jouw vragen het beste kunnen beantwoorden.

Wil je een communicatieonderzoek uitvoeren of meer weten? Neem dan contact met ons op.

Interesse? Neem contact op!

Ronald Lenselink

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gedetailleerd Dienstenoverzicht

Marktonderzoeken

Imago onderzoek
Behoefte onderzoek

Koopgedrag
Communicatie
Merk
Concept-en Pretest
Campagne Effectmeting
Sponsor Effectmeting

Brand Equity
Reputatie
Propositie
Gebruik
Prijsstelling
Product Ontwikkeling
Product Innovatie
Brand Health

Stakeholder
User Experience
Doelgroep
Concurrentie
Haalbaarheid
Instant Feedback
Voice of the Customer

Panels

Panelmanagement

Marketing Dashboards

Marketing Data Science

Sentiment
Up & Cross-sell
Customer Journey
eNPS
Sales Excellence
Marketing Mix Modelling

Zoek in deze website