Naamsbekendheidonderzoek
Een naamsbekendheidonderzoek is een van de belangrijkste marktonderzoeken. Je brengt er de huidige naamsbekendheid én die van je concurrenten mee in kaart. Zo weet je of je doelgroep ook daadwerkelijk aan jou denkt. Volgens het AIDA marketing model moet een merk namelijk eerst attentie of aandacht (Attention/Awareness) van de potentiële klant trekken. Om voor jouw merk te kiezen moeten potentiële klanten tenslotte wel van het bestaan afweten. En een hoge naamsbekendheid zorgt ervoor dat potentiële klanten eerder voor jouw organisatie kiezen dan voor een minder bekend bedrijf.
Zo onderzoek je naamsbekendheid
Een naamsbekendheidonderzoek van je organisatie en je concurrenten kan uit verschillende onderdelen bestaan:
- Top of Mind (welk bedrijf, product of merk noemt iemand als eerste?)
- Spontane naamsbekendheid (hoe vaak wordt de naam spontaan genoemd?)
- Geholpen naamsbekendheid (hoe vaak wordt de naam herkend?)
- Bron van de bekendheid (waar kent iemand de naam van?)
- Inhoudelijke bekendheid (wat weet iemand over de naam?)
Vaak wordt de naamsbekendheid van een merk in onderzoek gecombineerd met andere soorten onderzoek. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een campagne-effectmeting. Een doel van een campagne kan zijn om je naamsbekendheid te vergroten, van je eigen organisatie of van een bepaald merk. Voor de start van je campagne doe je een nulmeting en na afloop van de campagne meet je de naamsbekendheid opnieuw. Zo wordt het (inhoudelijke) effect van de campagne inzichtelijk en kun je de resultaten gebruiken bij de opzet van nieuwe campagnes.
Daarnaast wordt naamsbekendheid ook vaak gebruikt in combinatie met een imago-onderzoek. Je wilt meestal niet alleen je naamsbekendheid meten en verbeteren, maar ook je imago, oftewel het beeld dat (potentiële) klanten van je hebben.
Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Wat levert een naamsbekendheidonderzoek op?
Door naamsbekendheidsonderzoek weet je of de naamsbekendheid hoog genoeg is. Zo nee, dan vergroot je die met bijvoorbeeld reclame. En als de doelgroep je wel (van naam) kent, weten ze misschien onvoldoende wat je organisatie doet. Dan valt daar nog wat te verbeteren.
Standaard ontvang je van ons een dataset en toegang tot je persoonlijke online dashboard. Tevens kunnen de resultaten uit het naamsbekendheidonderzoek worden weergegeven in een PowerPoint rapportage, inclusief conclusies en aanbevelingen die je meteen kunt implementeren.
Dit kan No Ties voor je betekenen
No Ties helpt je graag je naamsbekendheid te meten en verbeteren, eventueel in combinatie met ander onderzoek zodat er diepere inzichten ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan reclame-effect onderzoek, imago onderzoek of customer journey mapping.
Heb je hulp nodig met marketing analytics of wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op.
Offerte aanvragenInteresse? Neem contact op!
Ronald Lenselink
Gedetailleerd Dienstenoverzicht
Marktonderzoeken
Net Promotor Score (NPS)
Customer Journey
Customer Experience
Klanttevredenheid
Klantloyaliteit meten
Klant Feedback
Naamsbekendheidonderzoek
Positionering
Imago onderzoek
Behoefte onderzoek
Koopgedrag
Communicatie
Merk
Concept-en Pretest
Campagne Effectmeting
Sponsor Effectmeting
Brand Equity
Reputatie
Propositie
Gebruik
Prijsstelling
Product Ontwikkeling
Product Innovatie
Brand Health
Stakeholder
User Experience
Doelgroep
Concurrentie
Haalbaarheid
Instant Feedback
Voice of the Customer
Panels
Panelmanagement
Marketing Dashboards
Marketing Data Science
Sentiment
Up & Cross-sell
Customer Journey
eNPS
Sales Excellence
Marketing Mix Modelling