Wat is een panel?
Een panel is een grote groep respondenten die op verzoek onderzoeksvragen beantwoordt. Afhankelijk van de doelgroep die benaderd moet worden, worden vooraf voorwaarden gesteld van achtergrondkenmerken waar de respondenten aan moeten voldoen.
No Ties heeft voor panelonderzoeken de beschikking over twee betrouwbare panels die ons en onze klanten keer op keer bruikbare resultaten opleveren. De respondenten uit deze panels zijn representatief voor Nederland.
Invotes

Voor markt- en marketingonderzoek beschikken wij over een omvangrijk panel. Van de panelleden van InVotes zijn een groot aantal sociodemografische achtergrondkenmerken bekend. Op basis van D&IN-kenmerken (voorheen MOA), zoals geslacht, leeftijd, opleidingsniveau en regio, trekken we representatieve steekproeven die een goede afspiegeling vormen van de Nederlandse bevolking.
Peil.nl

Opinieonderzoek en onderzoeken naar sociaal-maatschappelijke thema’s worden vaak uitgevoerd via Peil.nl. Van de panelleden zijn de achtergrondkenmerken bekend, wat gericht en representatief onderzoek mogelijk maakt. Dit panel vormt onder andere de basis voor de politieke peilingen van Maurice de Hond.
Buitenlandse doelgroepen
Indien panelonderzoek buiten Nederland vereist is vullen we de No Ties panels aan met buitenlandse panels.
Waarom een panelonderzoek laten uitvoeren?
Bij een panelonderzoek geven de leden hun mening over een idee, product of dienst. Dit kan gaan over een organisatie, trends of maatschappelijke vragen uit de actualiteit. Gebruikmaken van een panelonderzoek biedt verschillende voordelen:
- Het (online) panel is voor langere tijd beschikbaar.
- Je verzamelt gedetailleerde informatie over het vraagstuk
- Het panel wordt gericht samengesteld op basis van de vraag, wat zorgt voor een representatief onderzoek.
Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!
Vindt het panelonderzoek dat bij jou past
Met onze twee databases – inVotes en Peil.nl – bieden we verschillende typen panels voor onderzoeken aan. Elk panel heeft zijn eigen kenmerken en toepassingen, waardoor we voor uiteenlopende vraagstukken het juiste onderzoek kunnen uitvoeren. Hieronder lichten we een aantal veelvoorkomende onderzoeksvormen toe. Echter, neem vrijblijvend contact met ons op indien je niet zeker weet welk type onderzoek bij jouw vraag past!
Consumentenpanel
Hoe denken (potentiële) klanten over jouw merk, campagne of product? Wil je als marketeer of onderzoeker écht begrijpen wat er leeft onder consumenten, maar heb je geen eigen adressenbestand? Dan is ons inVotes-consumentenpanel de perfecte oplossing.
Via dit panel krijg je inzicht in de aankoopmotieven, wensen en meningen van je doelgroep – waardevolle informatie die je helpt om onderbouwde (marketing)beslissingen te nemen.
Business-to-business panel
Wil je onderzoek doen binnen de zakelijke markt? Met het business-to-business panel van inVotes biedt No Ties dé oplossing. Op basis van kenmerken zoals sector, branche en functie kan je eenvoudig de juiste doelgroep onderzoeken.
Wij brengen deze doelgroep vooraf helder voor je in kaart, zodat het onderzoek volledig aansluit op jouw informatiebehoefte. Respondenten ontvangen een vragenlijst op maat, wat leidt tot relevante antwoorden én waardevolle inzichten voor jouw organisatie.
Jongerenpanel
Hoe denken kinderen en jongeren over bepaalde zaken? Als je deze groepen goed wilt begrijpen, is het handig om toegang te hebben tot deze doelgroep. Het inVotes jeugd- en jongerenpanel biedt dan uitkomst want deze panels hebben toegang tot 6.500 kinderen en jongeren van 10 tot 18 jaar. Zij beantwoorden vragen die aan hen worden voorgelegd, al dan niet onder begeleiding van een ouder of verzorger. Jongeren en kinderen zijn nu eenmaal de consumenten van de toekomst en behoren tot één van de meest waardevolle leeftijdsgroepen binnen onderzoekspanels. Ze zijn niet alleen mondig en kritisch, ze worden ook steeds meer betrokken bij gezinsbeslissingen.
Medewerkerspanel
Voor brancheorganisaties, vakbonden en individuele werkgevers kan het interessant zijn om te begrijpen hoe werkend Nederland en/of potentiële medewerkers over bepaalde onderwerpen denken. Hoe kijken afgestudeerden bijvoorbeeld aan tegen werken bij de lokale overheid, wat zijn de associaties van potentiële medewerkers met een werkgeversmerk of hoeveel procent van de beroepsbevolking ervaart een inclusieve werkomgeving? Op basis van dit soort vragen levert het No Ties arbeidsmarktpanel inVotes heldere inzichten.
Opiniepanel
Voor politieke partijen, overheden, actiegroepen, de media en andere organisaties kan het interessant zijn om in kaart te brengen hoe Nederlanders over actuele onderwerpen denken. Om de heersende opinie van Nederlanders op te halen, maken we bij No Ties gebruik van opiniepanel Peil.nl.
Het proces van een panelonderzoek
Wil je je panelonderzoek en panel marketing laten uitvoeren door No Ties? Dan beginnen we met het bepalen van de onderzoeksvragen. Pas als inzichtelijk is wat er onderzocht moet worden, kunnen we je helpen om de onderzoeksmethode vorm te geven.
Is de onderzoeksopzet met je afgestemd? Dan gaan we samen met jou het onderzoek voorbereiden. Denk daarbij aan het selecteren van de respondenten, het opstellen van de vragen en het versturen van een aankondiging. Als de data binnenkomen, starten we met de dataverwerking.
Vanuit de verzamelde gegevens zorgen we voor inzicht. Afhankelijk van jouw behoeften kunnen we een rapport, dashboard, de onderzoeksdata of zelfs alle drie aanleveren.
Marktonderzoeksrapport
Onderzoeksresultaten worden samengevat in een compact rapport. Waar mogelijk worden ook aanbevelingen meegegeven.
Marktonderzoeksdashboard
Voor marktonderzoeken die uit meerdere metingen bestaan kan het interessant zijn om een dashboard te ontwikkelen. Met een dashboard kan de klant zelf de resultaten van alle metingen bekijken, vergelijken en relevante selecties maken.
Marktonderzoeksdata
Ten slotte biedt No Ties klanten uiteraard ook nog de mogelijkheid om de data van het marktonderzoek in een bewerkbaar formaat te ontvangen. Hierbij valt te denken aan een Excel of SPPS bestand. De klant kan dan zelf aan de slag met de data.
Uiteindelijk kun je dan zelf aan de slag om op basis van de verkregen inzichten acties te ondernemen.
Interesse? Neem contact op!

Ronald Lenselink
Gedetailleerd Dienstenoverzicht
Marktonderzoeken
Panels
Panelmanagement
Marketing Dashboards
Marketing Data Science
Sentiment
Up & Cross-sell
Customer Journey
eNPS
Sales Excellence
Marketing Mix Modelling